Kom naar de ADHD-dag op zaterdag 30 augustus '25 van 13u tot 18u 

Wonderlijke wazigheid. Uitleg, adviezen, tips en trucs over ADD voor jongeren en hun omgeving

11 okt 2024

Een goede mix tussen no-nonsensinformatie en respect voor de beleving

Recensent

Machteld Van Ostaede - vormingswerker

Auteurs

Tirtsa Ehrlich

Uitgeverij

Cadans

ISBN

978 90 8850 8424

Recensie

Toegegeven: ik begon met de nodige scepsis aan dit boek. Maar hoe verder ik las, hoe enthousiaster ik werd. Er is een goede mix tussen no-nonsensinformatie en respect voor de beleving. In ieder hoofdstuk staan uitspraken van mensen met ADD zelf. Die sluiten mooi aan bij de uitleg over ADD.

Het boek bevat veel tips en adviezen, maar altijd met de relativering dat je moet zoeken welke tips voor jou werken. En dat die tips er komen door jarenlang goed te luisteren naar wat jongeren en jongvolwassenen met ADD zelf vertellen.

De auteur houdt vast aan de term ADD, al bestaat ADD officieel niet meer – dat schrijft ze ook zelf in de inleiding – en is het een van de vormen van ADHD. Haar keuze om het woord ADD te blijven gebruiken, begrijp je beter naarmate je vordert in het boek. Veel mensen die moeite hebben met aandacht en concentratie, ondervinden vroeg of laat problemen in onze maatschappij. Zeker op school.

Het directe aanspreken van de jongeren en jongvolwassenen is een goede zet en komt heel respectvol over. Dat het lastig is, ontkent Tirtsa Ehrlich niet, maar het wordt nooit een ‘ocharme’-verhaal. De auteur spoort de jongeren echt wel aan om aan zichzelf te werken. Zonder flauw te doen, blijft ze handig weg van het belerende of verwijtende vingertje.

Enige nadeel: het boek is geënt op de Nederlandse samenleving en cultuur. Van de tips voor jongeren in het middelbaar onderwijs bijvoorbeeld zijn er veel die voor iedereen waar ook toepasbaar zijn, maar als het gaat over de specifieke inrichting van het onderwijs, kan dat verwarrend zijn.

En je merkt toch ook wel het verschil in cultuur. Het advies om je docenten aan te spreken bijvoorbeeld. Dat is op zich een goede tip, maar je voelt dat er toch een andere mentaliteit is in Nederland ten opzichte van Vlaanderen.

Dat verhindert zeker niet dat er heel veel zinnigs in dit boek staat. Goede concrete tips: er zijn er zeker bij waar je als leerling, als ouder, als leerkracht iets aan hebt.

Ben je op de één of andere manier betrokken bij ADHD? Als ouder, leerkracht, werkgever, gewoon geïnteresseerd of je denkt dat je het zelf hebt? Lees dit boek!