ADHD-Masterclass
ADHD en lichamelijke gezondheid: de vergeten link (dr. Steven Stes)

Positieve instructiekaarten

11 okt 2024

De behandelde thema’s en voorbeelden kunnen erg relevant zijn voor mensen met ADHD.

Recensent

Marjo Helsen, psycholoog

Auteurs

Patsy Kerkhofs, Illustraties: Kelly-Marie Ceglowski

Uitgeverij

attitudemindset.be

ISBN

Recensie

Patsy Kerkhofs coacht kinderen en volwassenen. Ze gebruikt daarbij verschillende theorieën en methodieken. Om die behapbaar te maken en te kunnen omzetten in de praktijk, ontwikkelde ze zestien positieve instructiekaarten rond diverse thema’s zoals verbindende communicatie, omgaan met emoties en helpende gedachten.

Op elke instructiekaart staat aan de voorkant een prachtige tekening van Kelly-Marie Ceglowski over het thema of de methodiek. Op de achterkant lees je wie de kaart kan gebruiken en krijg je uitleg over de achterliggende theorie.

De kaarten zijn mooi vormgegeven in een handig A5-formaat. De illustraties bestaan ook in postervorm in verhard A4-formaat en in postkaartformaat. De kleuren en tekeningen prikkelen de goesting om de kaarten te bekijken en door te nemen. De gekozen beelden en metaforen helpen ook om de wetenschappelijk onderbouwde theorie begrijpbaar te maken. De tekst (theorie, instructie of oefening) op de achterkant is kort en bondig maar toch volledig genoeg om er meteen mee aan de slag te gaan. Patsy Kerkhofs vermeldt ook telkens de naam van de theorie/onderzoeker of bedenker van de methode. Je verder verdiepen is dus mogelijk.

De instructiekaarten zijn oorspronkelijk bedoeld voor coaches, psychologen, therapeuten, leerkrachten en andere hulpverleners. Ze kunnen ze gebruiken in hun praktijk of in postkaartvorm meegeven aan iedereen die thuis verder met die thema’s aan de slag wil. Maar ook ouders, volwassenen en zelfs jongeren (mogelijk met wat ondersteuning) kunnen er zeker iets aan hebben.

Door de vormgeving en compactheid zijn de kaarten volgens mij ideaal voor mensen met ADHD die niet altijd graag lezen en lange teksten doorworstelen. Bovendien kan je de kaarten makkelijk ophangen om herinnerd te worden aan zaken waaraan je wilt werken. De visualisatie is een extra voordeel voor die doelgroep.

Ook de behandelde thema’s en voorbeelden kunnen erg relevant zijn voor mensen met ADHD. Zo zijn bijvoorbeeld de instructiekaarten rond “talent x inzet x strategie”, “helpende gedachten” en “kansometer” leuke tools om te gebruiken bij studiebegeleiding van kinderen en jongeren met ADHD. De kaarten van de “Eisenhouwer Matrix” en “prioriteiten stellen” kunnen dan weer relevant zijn voor jongeren en volwassenen met ADHD die moeite hebben met plannen en organiseren of uitstelgedrag.

Kortom: de positieve instructiekaarten zijn zowel inhoudelijk als vormelijk een leuke tool, en interessant voor een breed doelpubliek, waaronder mensen met ADHD.