ADHD-Masterclass
ADHD en lichamelijke gezondheid: de vergeten link (dr. Steven Stes)

ADHD Wat echt werkt bij kinderen met ADHD

11 okt 2024

Een mooi naslagwerk vol tips en voorbeelden

Recensent

Ellen Van Den Broeck - orthopedagoog

Auteurs

Séverine Van de Voorde

Uitgeverij

Pelckmans

ISBN

978 90 2895 8005

Recensie

Séverine Van de Voorde, psychologe en ervaringsdeskundige, vertrekt in dit boek van tien behoeften voor wat werkt in de aanpak van kinderen met ADHD. Eerst schetst ze in het boek een korte maar krachtige theoretische inleiding over wat ADHD is. Ze gaat ook in op wat ADHD niet is.

Die notendop in het begin van het boek is helemaal up-to-date. Séverine Van de Voorde spreekt bijvoorbeeld niet meer van ADD maar van ADHD van het onoplettende type. Dat woorden correct gebruikt worden, daar hou ik wel van.

Naast de hoofdkenmerken van ADHD geeft de auteur kort aandacht aan veel voorkomende extra kenmerken zoals moeilijkheden met zelfbeeld, falen, onderpresteren, relaties … Wat ze op die pagina’s bespreekt, is bij centrum ZitStil zeker niet onbekend. Ze predikt ook hetzelfde mantra als ons centrum: “het gaat om onvermogen, niet om onwil”.

De tien behoeften waar Séverine Van de Voorde van uitgaat in de aanpak (zoals structuur, emoties ontladen, verbondenheid, rust …) worden telkens helder uitgelegd en ingevuld met concrete strategieën, tips en voorbeelden voor thuis en op school. De tips zijn niet altijd baanbrekend naar mijn gevoel maar dat hoeft ook niet. Het zijn mooie inspiraties en goede reminders als we ons weer even verliezen in de drukte van het alledaagse. Want in het dagelijks leven is wat evident lijkt te zijn immers niet altijd een evidentie.

De auteur maakt zelf de kanttekening dat wat ze schrijft vooral dient te inspireren en zeker niet zomaar op elk kind toepasbaar is. Laat je dus niet overdonderen door de waslijst aan tips en kijk hoe je behoeften thuis of op school kunt invullen zodat het werkt voor jou en je kind. Mooi om mee te nemen uit het boek is niet vergeten stil te staan bij jouw behoefte(n) als leerkracht of ouder en na te denken hoe je die kan invullen. Zoals men in het Engels zegt: “You can’t pour from an empty cup”. Vrij vertaald: “Je kunt niet uit een lege beker schenken”.

Het boek lezen ging vlot, ik genoot van de aangename lay-out: veel witruimte, blokjes tekst, gebruik van kleuren en prenten Dat vergemakkelijkt opzoekwerk en laat ook toe het boek in stukjes door te nemen.

Kortom een mooi naslagwerk vol tips en voorbeelden. Zeer praktisch inzetbaar en handig in gebruik om zaken op te zoeken. Zowel ouders als leerkrachten zullen hun gading vinden in dit boek!