Omgaan met ADHD in je school
Onze onderwijscoaches geven je een ruime kijk op wat ADHD met leerlingen en hun omgeving doet.
Bij ZitStil kan je als leerkracht, begeleider, zorgcoördinator, graadsverantwoordelijke en directielid terecht voor ondersteuning ter plaatse. Van vorming en inleefmoment tot personeelsintervisie of pedagogische studiedag. Voor kleuter-, lager, secondair en buitengewoon onderwijs.
Neem zeker ook een kijkje in ons aanbod voor professionelen. Hier vind je onze activiteiten in open aanbod waarvoor je als individuele leerkracht, begeleider, .. kan inschrijven.

Teamgerichte vormingen
ADHD-trainingen op maat van van je school en van je agenda.
Coaching
Onze coaches ondersteunen in de klas en op stage.
Trajecten op maat
Een stapsgewijze aanpak richting inclusieve leeromgeving.
Teamgerichte vormingen
We helpen je graag op weg met ADHDH-vormingen op maat van je school. Neem contact met ons op en we bekijken graag de mogelijkheden. Op zoek naar inspiratie? Hieronder ontdek je al enkele mogelijke sessies.
Eerst het kind, dan de ADHD (1.5 tot 2 uur)
We verduidelijken de impact van ADHD, zowel voor het kind als voor de omgeving. En we bieden een kader om naast de ADHD ook het kind te blijven zien.
Het is een eerste kennismaking met de problematiek en een mogelijke aanpak. Deze introductiesessie wordt in een workshop of tijdens een personeelsvergadering gegeven.
Inleefsessie ADHD-experience (3u)
We kennen allemaal kinderen met ADHD en we weten wat de hoofdkenmerken van ADHD zijn.
Maar hoe komt de wereld bij hen binnen en hoe kunnen we begrip tonen voor deze problematiek?
We nemen je mee in het hoofd van iemand met ADHD, aan de hand van belevings- en doe-opdrachten.
Deze sessie werd ontwikkeld in samenwerking met KU Leuven.Maak je klas ADHD-proof
Wat werkt nu wel of juist niet?
In deze praktijkgerichte vorming bieden we kapstokken om kinderen met ADHD te ondersteunen en nemen we jouw klaswerking onder de loep.
Op basis van wat al werkt en goed loopt, zoeken we naar groeikansen die passen bij jouw klas en leerkrachtenstijl.
Dit is een vervolgopleiding. Er wordt dus verondersteld dat het theoretische kader gekend is.
Omgaan met moeilijk gedrag van kinderen met ADHD (2 dagdelen)
Vanuit theoretische inzichten rond ADHD belichten we het gedrag van kinderen en jongeren met ADHD.
- Zijn ze echt zo moeilijk, of speelt vooral de stoornis hun parten?
- Welke zijn de mythes en misverstanden
In het tweede luik gaan we aan de slag met casussen en zetten we de theorie om in praktijk.
Coaching
Coaching op de klasvloer
Soms volstaat de theorie niet en wil je gewoon dat er eens iemand komt kijken.
Dat kan in de klas, in de refter, op de speelplaats of in de opvang.
Onze coaches komen op school mee kijken, spelen en observeren om daarna samen een groeigericht gesprek aan te gaan.
ADHD op stage
Wanneer leerlingen de veilige schoolomgeving verlaten voor een stageplaats, komen ze soms terecht bij begeleiders die weinig of niet op de hoogte zijn van de ADHD-problematiek.
Ook dan zoeken we graag mee naar mogelijke antwoorden en oplossingen.
Deze begeleiding richt zich specifiek op stagementoren en -verantwoordelijken.
Trajecten op maat
Samen op weg naar een ADHD-vriendelijke school
Wil je als school effectief omgaan met ADHD en streef je naar duurzame verbeteringen?
De onderwijscoaches van ZitStil bieden een stapsgewijze aanpak om een inclusieve leeromgeving te realiseren.
Samen ontwikkelen we een maatwerktraject dat aansluit op jullie behoeften en ambities. Van boeiende interactieve sessies tot persoonlijke coaching, ons programma voorziet in praktische tools en strategieën om elke leerkracht te ondersteunen.
Wegwijs in ADHD
Jou, je partner, je kind of kleinkind: we helpen iedereen verder.
Een antwoord vinden op je ADHD-vragen in het gevarieerde Vlaamse zorg- en hulpaanbod is ingewikkeld. Daarom helpen onze professionele medewerkers in kaart brengen wie of wat jou het beste kan helpen.
Online adviesgesprek
Boek een online meeting
Individuele consultatie
Bel ons op